Usability Analyse

Beklager litt sen innlevering! Forvekslet datoene på denne innleveringen, og innleveringen av filmplakaten! Dumme meg!

Innledning
Jeg vil i denne oppgaven analysere internettsiden hybel.no. Dette er en bruker til bruker internettside som formidler boliger mellom utleiere og leietakere og omvendt. Brukere som er utleier og trenger en person eller tre til sin leilighet kan altså formidle boligen til personer som ønsker et sted å bo, mens personer som ønsker et sted å bo kan skrive en annonse om dette slik at utleiere kan lese annonsen og se om en av dem passer bra for dem. Konseptet er veldig bra, og jeg har selv ved to anledninger brukt denne siden til å skaffe meg bolig. Dessverre har den noen frustrerende skavanker.


Teknologi for enhver pris

Som sagt er konseptet til hybel.no fabelaktig, men det er noe som ikke stemmer i brukergrensesnittet. Vi er vant til at websider fungerer omtrent likt på internett. Riktignok er ikke alle lenker lengre blå med understreking, men stort sett er det en enkel sak å gå fra en side til den neste. Hybel.no har problemer med å holde seg til normen. Siden er rimelig teknisk avansert med sin utstrakte bruk av webteknologien (eller buzzordet, som andre kaller det) AJAX. Det vil si at siden dynamisk henter informasjon fra webserveren sin, uten å måtte laste hele siden på nytt. Hybel.no velger isteden kun å laste midten av siden, der selve annonsene er, på nytt. Dette fører til mange problemer. Blant annet fungerer ikke ”tilbake” knappen i nettleseren. Hvis du trykker ”tilbake” vil nettleseren gå tilbake til den siden du var på før du kom til hybel.no. Dette bryter sterkt med hele paradigmet vi har i dag.

En annen ting det fører med seg er at internettadressen (URL-en) hele tiden er lik. Dette fører til to ganske store problemer: Hvis du har lyst til å lage et bokmerke til annonsen du ser på, vil nettleseren tro at du er inne på hovedsiden til hybel.no, og dermed bare bokmerke hovedsiden. Hvis du da har vært igjennom å sett på en del forskjellige leiligheter, og lagt til et bokmerke til dem, så vil alle bokmerkene sende deg til forsiden. Den andre tingen er at du ikke kan sende en lenke til noen. Hvis du for eksempel ser på en leilighet, og har lyst til å vise den til en kamerat, kan du ikke bare sende han en link. Du må gi hele oppskriften på hvordan han skal søke å bla, hele veien frem.

Alle disse problemene kunne enkelt vært løst ved å la sidene være individuelle, og ha sin egen adresse. Dette krever veldig lite arbeid, men programmererne bak siden ville kanskje ha misslikt det, fordi det ikke er like fancy. Klassisk problem som skjer når man lar programmerere designe.

Jeg vil hjem!
De aller fleste internettsider har en hjem knapp. Som Steve Krug sier: ”Having a Home button in sight  at all times offers a reassurance that no mater how lost I may get, I can always start over, like pressing a Reset button or using a ”Get out of Jail free” card” (Krug 2006, 66). Hybel.no har også en lenke som får brukeren tilbake til start. Men hvor er den?

På min leting etter en måte å komme tilbake til start på begynner jeg med logoen. Det er vanlig at logoen, eller ”Site ID” som Krug kaller den, i tilegg til å fortelle deg hvilken side du er på, også peker tilbake til forsiden (Krug 2006, 66). Det gjør ikke logoen til hybel.no.

Neste stopp på veien er en fane med ordene ”startside” på. Denne lenker faktisk til en startside, men utrolig nok ikke til hybel.no sin! Ved å trykke på den, kommer du nemlig til studentplaneten.no.
Tredje stedet å lete er en annen fane, som er helt i midten av fanerekken. Der står det faktisk hybel.no på, og den fører oss frem.

Løsning: Ikke gruppér sidene sammen på denne måten. Hvis en person går inn på hybel.no er det stor sjanse for at personen kun er ute etter hybel, og ikke noe annet. Det er greit å lenke til sine andre sider, men ikke ved å lure brukeren til at de er en del av samme tjenesten. I tillegg bør logoen lenke tilbake til hovedsiden, helst med en liten hjelpetekst på (Krug 2006, 67).

Jeg vil nå presentere to scenarioer der to brukere med forskjellige behov forsøker å bruke hybel.no.

Scenario #1
Studenten Geir skal begynne på historie på UiB til høsten, og trenger et sted å bo. Han kjenner ingen i Bergen, så han skal forsøke å komme seg inn i et kollektiv. Han har allerede hørt om hybel.no, og taster derfor inn hybel.no inn i sin favorittnettleser. Han skanner siden, og velger Bergen i ”velg sted” – rullegardinmenyen. En annonse som ser fristende ut er ” 1 rom ledig i leilighet svært sentralt i Bergen…”, så han går inn på den. Geir ser så at leien er 3200, noe han syns er litt for mye, han trykker derfor på ”back” tasten i nettleseren for å lese videre. Han kommer da til dagbladet.no, som han leste rett før. Geir er veldig forvirret!

Scenario #2
Reidun er en 3. års student som har bodd på hybel en stund. Hun har allerede et kjekt kollektiv, men dessverre skal en av dem hun bor med, Terje, flytte ut. For å finne en erstatter går hun inn på hybel.no, fordi hun har hørt at de formidler folk som trenger et sted å bo også.
Det første hun gjør når hun kommer inn på hjemmesiden er å stusse over hva hun skal gjøre når hun ønsker personer til kollektivet sitt. Hun trykker på rullegardinmenyen ”velg tjeneste” og funderer litt over om hun skal velge ”bolig til leie” eller ”bolig ønskes leid”. Hun har jo en bolig til leie, skal hun da velge den? Hun velger tilslutt ” bolig ønskes leid” da hun ser at det er den eneste som fører frem. Hun finner så en ”trivelige Gudrun”, og tlf. Nr. hennes, og ringer henne, og hun vil ha rommet. Heldigvis for både Reidun og Gudrun!

Konklusjon
Hybel.no sitt design er for det meste greit å tydelig, men deres utstrakte bruk av webteknologier på feil måte har gjort at siden har blitt svært lite brukervennlig. ”Boksdesignet” er også rimelig utdatert, men er også et tegn på at det er programmerere som designer (Forklaring: Programmerere liker å tenke gjenbruk og modularitet, en slik boks er en modul, og det er derfor veldig enkelt å greit å bruke om igjen). Det fungerer likevel til sitt bruk.

Referanser
Krug, Steve. Don’t Make Me Think. Berkeley, California: New Riders Publishing, 2006.

Explore posts in the same categories: Obliger

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: